8 Temmuz 2014 Salı

YAKIT FİLTRE HAZNESİ ELEMANLARI (FILTER VESSEL ACCESSORIES)

JET YAKITI FİLTRE HAZNESİNİN ELEMANLARI
BASINÇ TAHLİYE VANASI (PRESSURE RELİEF VALVE):
Bu ekipman filtre haznesini termal genleşmeden korumak için gereklidir. Termal genleşme filtre haznesinde yakıt akışı olmadığı zamanlarda güneş ışınlarının hazneyi ısıtması sonucu oluşur.hazne içerisinde oluşan bu ısı yakıtın genleşmesine yol açar ve bu durum da yakıt sızıntısına ve hatta haznenin arızalanmasına neden olabilir.
OTOMATİK HAVA AYIRICI (AUTOMATIC AIR ELLIMINATOR):
Bu ekipman filtre haznesini içerisinde az miktarda bulunan hava ve buharın dışarı atılması için gereklidir. Hazne içerisindeki hava/buhar kolayca statik bir yangına neden olarak patlamaya yol açabilir.
DİFRANSİYEL MANOMETRE (DIFFERENTIAL MANUMETER- DP):
Diferansiyel manometre ile filtre haznesine giren ve çıkan yakıt arasındaki basınç farkını görürüz. Filtre haznesi içerisindeki kolesör ve seperatör elemanları kirlendikçe yakıttan partikül ve su ayırma performansları düşer ve bu sebeple yakıtın giriş ve çıkış arasındaki basınç farkı da artar. Bu fark çok artarsa, örneğin filtre monitörlerde fark 22 psi değerinin ve filtre su ayırıcılarında (FWS) 15 psi değerinin görülmesi filtre elemanlarının işlevini yerine getirmediği anlamı ortaya çıkar. Bu durumda filtre elemanları derhal değiştirilmedlidir. Bunun yanı sıra difransiyel manometrede görülen ani düşüş ve çıkışlar ya da manometrenin uzun zamandır aynı değeri göstermesi de filtre elemanlarında bir kirlilik oluştuğunun göstergesi olabilir. Bu durumda filtre elemanları gözden geçirilmeli, kontrol edilmelidir.
Günümüzde havacılık endüstrisinde en çok kullanılan diferansiyel manometreler piston tipinde olan direkt okumalı olanlardır. Bu tipteki manometre kullanımının en önemli avantajları çok az bir bakım istemeleri ve EI, API, ATA 103 gibi uluslararası standartlara göre kolayca kalibre edilebilmeleridir.
Diferansiyel manometrelerde göz önünde bulundurulması gereken bir başka husus düşük akış hızlarında basınç farkının da düşük olacağıdır. Bu sebeple çok düşük akış hızlarında ölçülebilir bir basınç farkı olmayacağından, filtre haznesindeki eleman sayısı (seperatör/kolesör) düşürülmeli ve yerinden çıkarılmış elemanların yerleri tapalanmalı, başka bir deyişle bir conta takılarak kapatılmalıdır.
Monitör tip filtrenin kullanıldığı dispensırlarda yer alan diferansiyel manumetreler basınç farkı limiti aşıldığında operatörü uyaran ve sistemi, akışı otomatik olarak durduran bir sisteme sahip olmalıdır.
DRENAJ BAĞLANTI NOKTALARI (SAMPLING CONNECTIONS)
Her filtre haznesinin yakıt giriş ve çıkış noktalarından numune almak, başka bir deyişle drenaj yapmak için bağlantı/drenaj noktaları ile donanımlı olması gerekir, zira ancak bu şekilde yakıt numunesi elde edilerek filtrelerin yakıtta olası bir kirliliği atıp atmadığı belirlenebilir.
MANUEL DRENAJ NOKTASI:
Her filtre haznesininde manuel drenaj noktası bulunmalıdır, bu sayede kalite kontrolü için numune alınabilir ve filtre değişimlerinden sonra drenaj yapılabilir.
SU KONTROLÜ:
Filtre haznesindeki elemanlardan olan su ayırıcalar (water seperator) yakıtta bulunan suyu daha büyük damlacıklar haline getirler ve bu su filtre haznesinin alt noktasında toplanır. Alt noktada toplanan bu su kapasitenin dolmasından ve yakıt akışını otomatik kesmeden önce drenaj edilmelidir.
ALT NOKTA ISITICISI (SUMP HEATER)
Filtre su ayırıcalarından filtre haznesindeki alt noktalara geçen su düşük sıcaklıklarda donma riskine karşı ısıtılmalıdır. Burada drenaj borularına ya da filtre alt noktalarına ısıtıcılar konmalıdır.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder