30 Temmuz 2014 Çarşamba

DRENAJ

DRENAJ

Drenaj

Yakıt kalitesinin ve temizliğinin sağlanması, kalitenin sürdürülmesi ve takibi için yakıt uçağa ikmal edilmeden önce dikkat edilmesi ve sağlanması gereken en önemli hususlardan biri drenajdır.
Havacılık alanında uçağa ikmal 2 farklı araçla yapılmaktadır. Bunlardan biri yakıt ikmal tankeri (Refueller) ile doğrudan yapılan, hidrant sisteminin olmadığı havalimanlarında gerçekleştirilen ikmal şeklidir. Diğer ikmal şekli ise hidrant sisteminin olduğu havalimanlarında hidrant aracı (hydrant servicer) ile yapılan ikmaldir. Bu ikmal şeklinde hidrant aracı hidrant pitlerine bağlanır ve uçak ikmal edilir. Bunun yanı sıra hidrant sistemi olan havalimanlarında uçağın park pozisyonuna göre hidrant aracı veya ikmal tankeri ile de ikmal yapılır.
Her iki ikmal şeklinde de dikkat edilmesi gereken husus yakıt içerisinde bulunması muhtemel su ve tortunun uçağa verilmesini engellemektir. Bu hususta yakıt kalitesinin sağlanması için her iki araç tipi için sabah vardiya başlangıcında ve filtrasyon sisteminde yapılan bir tadilat ve eleman değişikliğinden sonra su ve tortu için drenaj işleminin yapılmasıdır. Bununla beraber drenaj işlemi yakıt tankerlerinin tanklarında günün her ikmalinden sonra, yakıt geri çekim işleminden sonra ve şiddetli yağmur ve kar yağışından sonra da uygulanmalıdır.
Drenaj, ikmal tankeri tanklarında tam akış hızında tank alt noktasından, filtre su ayırıcı filtre ve mikro filtrelerde ise basınç altında filtre alt noktalarından, filtre monitörlerde filtre girişinden yapılır. Hidrant araçlarında ise tank bulunmadığından drenaj işlemi yine filtre su ayırıcı filtre ve mikro filtrelerde filtre alt noktalarından, filtre monitörlerde filtre girişinden yapılır. Drenaj işlemi yapılırken öncelikle uygulanması gereken işlem drenajın yapılacağı boru hattının temizlenmesidir.
Drenaj 1 litrelik cam, paslanmaz çelik veya emaye kaplara yapılır. Yakıt kaba alındıktan sonra ilk önce görsel olarak su ve partikül kontrolü yapılır daha sonra ise shell su dedektörü ile su kontrolü yapılır. Eğer alınan yakıt numunesinde su ve partikül bulunur ise bu işlem en az 3 defa tekrarlanır. Temiz ve berrak yakıt elde edilemezse yakıtta buna sebep kirlilik soruşturulur ve sorunun kaynağı tespit edilene kadar o araç ile ikmal yapılmaz.
     

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder