YAKIT KALİTESİ
Yakıt kalitesi dendiğinde ilk anlaşılması gereken yakıtın rafinerilerde uygun standart ve spesifikasyonlara göre üretilmesi ve yakıtın temiz olması gerektiğidir.
Rafinerilerde işlenen petrol gerek boru hattı, gerek deniz tankerleri gerekse de kara tanker ile akaryakıt istasyonlarına, ara depolara ve havalimanı terminallerine taşınır. Rafinerilerde ilgili spesifikasyonlara göre işlenmiş, üretilmiş yakıtın bahsi geçen bu yolculuğunda temiz kalması gerekmektedir. Boru hattından geçişi sağlanarak ilgili yerlere taşınan yakıttan önce boru hattından farklı bir cinsteki yakıt veya farklı bir kimyasal madde ile taşıma yapılmış ise yakıt önceki yakıt veya maddenin kalıntıları ile karışabilir ve bu da yakıt kalitesini bozar. Yine aynı şekilde kara ve deniz tankerleri ile yapılan taşımalarda tankerlerde önce taşınmış olan farklı cinsteki yakıt veya kimyasal madde kalıntıları olmamalıdır. Bu kalıntılar yakıt kalitesini bozabilir bu da beraberinde bazı olumsuz sonuçlar doğurabilir. Günümüzde tercih edilen yakıt taşıması sadece aynı yakıt cinsini taşıyan araçlarla yapılan taşımadır. Örneğin biyo dizel yakıt taşıması yapılmış ve kompartımanları iyice temizlenmemiş, bir önceki yakıttan arındırılmamış tankerlerle yapılacak Jet A-1 yakıtı taşıması sonucunda tankerlerde bulunan biyo dizel yakıt kalıntıları içerisindeki yağ asitleri yakıtta kirliliğe sebep olabilir. Yine çok amaçlı kullanılan boru hatlarında da önceki yakıt cinsinden veya kimyasal maddelerden kalan kalıntılar daha sonra taşınacak yakıtta kirlilik oluşturabilir.
Yakıtın kalitesinin sağlanması hususunda yakıt taşıma süreçlerinde numune almanın önemi de çok büyüktür. Tankerlerle gelen yakıt kabul edilmeden önce yakıttan numune alarak yakıtın taşıma sürecinde herhangi bir kirliliğe uğrayıp uğramadığı kontrol edilmelidir. Yakıttan alınan numuneler öncelikle görsel olarak kontrol edilmeli, içerisinde su ve partikül olup olmadığına bakılmalıdır. Bunun yanı sıra kontrol edilmesi gereken en önemli hususlardan biri yakıtın yoğunluğudur. Yakıtın yoğunluğu kalibrasyonu geçerli olan bir hidrometre ile ölçülmeli ve yakıtın yoğunluğu yakıt beraberinde gelen spesifikasyondaki yoğunluk değeri ile karşılaştırılmalı, eğer limit dışında bir fark gözlemlenirse yakıt kalitesinden şüphelenilmeli, yakıtın kabulü yapılmamalı ve alınan yakıt numunesi gerekli testlerin yapılması için akredite bir laboratuvara gönderilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder