HAVALİMANLARINDA UÇAK İKMAL SÜREÇLERİNDE GÜVENLİK İLE İLGİLİ YAŞANAN AKSAKLIKLAR:
Her gün yüzlerce uçak ikmali yapılan Havalimanlarında ikmal öncesi ve sonrası ya da ikmal esnasında operasyonel anlamda güvenliğe etki edebilecek birçok aksaklıkla karşılaşılabilmektedir. Bu aksaklıklar uçağa, teçhizata, personele ve çevreye büyük zararlar verebileceğinden derhal önlem alınmalıdır.
Gözlemlediğim ikmal süreçlerinde karşılaştığım sorunlardan biri tankerle yapılan ikmallerde aracın önünün ikmal süresince diğer uçak altı hizmet araçları ile kapalı olmasıdır. Zira herhangi bir tehlike anında (yangın, yakıt sızıntısı vb.) yakıt ikmal aracının uçağından altından ayrılabilmesi için araçların önünün boş bırakılması gerekmektedir.
Karşılaştığım diğer bir husus ise uçağa takılan/bağlanan teçhizatın uçağa bağlanma ve uçaktan ayrılma sırası ile ilgili olup bazı zamanlarda bu sıra ile ilgili olarak sorun yaşandığıdır. İkmalden önce uçağa ilk önce bonding/topraklama kablosu bağlanmalıdır, şayet ikmal dispensır ile yapılacaksa hidrant pitine araç kaplingi ve akabinde lanyard bağlanmalı, son olarak da uçağa ikmal kaplingleri bağlanmalıdır. İkmal bitiminde ise öncelikle uçak ile yakıt bağlantısı kesilmeli yani kapling uçaktan ayrılmalı ve akabinde araç hidrant piti kaplingi ayrılmalı, son olarak da uçaktan bonding kablosu ayrılmalıdır. Bu sıralamada karşılaştığım sorunlardan en önemlisi uçağa ikmal için bağlanan araç yakıt kaplinginin uçaktan en son ayrılması olmuştur ki uçağa bağlanan araç yakıt kaplingi ikmal bitiminde uçaktan ilk önce ayrılması gereken teçhizatır. Bu teçhizatın uçaktan ayrılmasının unutulması uçağa ciddi bir zarar verme ihtimali oluşturabilir.
İkmal süreçlerinde tespit ettiğim başka bir aksaklık hidrant pitine fosforlu güvenlik bayrağının takılmasının zaman zaman unutulduğudur. Hidrant pitine takılan bu bayrak ile diğer araçların, kişilerin dikkat etmesi sağlanarak hidrant pitine ve yakıt hortumlarına zarar vermelerinin önüne geçilmiş olur.
Uçak ikmal süreci gözlemlerimde aksaklıklardan biri de ikmal operatörlerinin araç basınç göstergelerini ikmal süresince takip etmediğidir. Operatörler uçağa zarar verebilecek ani basınç farklılıklarını ve diferansiyel manometre farklılıklarını tespit edebilmek için ikmal süresince gösterge panelinin önünde yer almalıdırlar.
Uçak altı ikmal süresince gözlemlediğimiz diğer hususlar ise operatörlerin ikmal esnasında cep telefonları ile konuşması ve araç kabininde oturmaları olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder