4 Ağustos 2014 Pazartesi

UÇAK YAKITI KİRLİLİĞİ NEDENLERİ VE ETKİLERİ

UÇAK YAKITI KİRLİLİĞİ VE ETKİLERİ

Uçak yakıtı kavramından bahsedince aklımıza havacılıkta kullanılan kerosen tipi Jet A-1, Jet A gibi jet yakıt cinsleri gelmelidir. Çok iyi performans özelliklerine sahip bu jet yakıtlarının rafineri üretim sürecinden uçağa ikmal edilene kadar temiz kalmalarını sağlamak çok önemlidir.

Uçak yakıtlarının rafineriden havalimanı tesislerine transferlerine kadar olan süreçte karşılaşılan en büyük problemlerden biri mikrobiyolojik kirlenmedir. Uçak yakıtında görülen mikrobiyolojik kirlilik yakıtta her daim var olan su ile çok yakından bağlantılıdır. Yakıtta bulunan su çözünmüş veya serbest halde bulunur. Yakıt içerisinde gerek uçak tankında gerek yakıt ikmal aracı tanklarında gerekse de yakıt depolama tanklarında bulunan çözünmüş su geceleyin veya soğuk iklimlerde dibe çöker. Dibe çöken suyun günlük olarak drenajının yapılarak yakıtta oluşabilecek herhangi bir mikrobiyolojik kirliliğin önüne geçilmelidir.

Mikropların en çok ürediği bölüm yakıt ile su arasındaki ara yüzdür. Bu sebeple düzenli drenaj yapılmadıkça bu bölgedeki mikrobiyolojik kirlilik de artar. Özellikle sıcak iklimi olan bölgelerdeki sıcak hava koşullarında üreme daha da hızlı olur.

MİKROBİYOLOJİK KİRLİLİK
Yakıt ile su ara yüzünde bulunan suda üreyen mikropların en önemli beslenme kaynağı yakıt içerisinde bulunan katkı maddeleridir ve yakıttaki bu katkı maddeleri yakıt su ara yüzündeki kirlenmeyi daha da arttırırlar. Örneğin depolama tankları ya da yakıt aracı tanklarına alınan her yakıtın dipte bulunan su ile çok kısa bir teması olur. Çünkü kullanılan yakıtın yerini yenisi alır ve bu tekrarlanan süreçte tank dibindeki suda bulunan mikroplar sürekli olarak yeni gelen yakıtta bulunan katkı maddelerinden beslenirler. Tabi bu kısa temas sürecinde yakıtta hemen kimyasal değişme beklenmez fakat bu durumda yakıt tanklarında çürüme ve korozyon meydana gelir.

Şayet bu bahsi geçen tank dibinde veya yakıt su ara yüzündeki kirli uçak yakıtı uçağa ikmal edilirse uçak filtre sisteminde tıkanıklığa yol açar.

Öte yandan yakıt tesislerinde ve yakıt ikmal araçlarındaki filtreler düzenli olarak değiştirilmez ise zamanla su ayırıcı filtreler işlevlerini kaybederler. Yakıttaki suyu ayıramayan filtre, bir başka deyişle filtre dip noktasında toplanamayan su kendini filtre içindeki pamuklu tabakada tutar ve zamanla burada mikrobiyolojik kirlilik oluşur. Bu durum da uçağa kirli yakıt verilmesi anlamına gelir.

Netice itibarı ile uçak yakıtının temizliğinin her daim sağlanması için uçak, yakıt tankı, ikmal aracı tankı ve filtrelerinn düzenli olarak drenajının yapılması gerekir. Araç ve tesis filtrelerinin standartlara uygun olarak düzenli, zamanında kontrol ve değişimlerinin yapılması gerekir. Uçak yakıtında herhangi bir kirlilik fark edildiğinde kirliliğin kaynağı derhal soruşturulmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder