RUSYA VE BAĞIMSIZ DEVLETLER TOPLULUĞUNDA YAKIT KALİTESİ
Rusya ve Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkeleri denince çok büyük bir coğrafyadan bahsettiğimiz kesindir. Rusya'dan ayrılan her ülkede bugüne değin birçok alanda hala büyük oranda Rus etkisi hissedilmektedir.
Bu noktada üzerinde durmak istediğim konulardan biri Rusya'nın jet yakıtı alanında GOST 10227 adında kendi spesifikasyonuna ve TS 1 ismi ile kendine özgü yakıt cinsine sahip olmasıdır. Bu yakıt cinsi günümüzde Rusya'nın yanı sıra hemen hemen tüm BDT ülkelerinde kullanılmaktadır.
GOST 10227 spesifikasyonuna göre işletilen havalimanı akaryakıt terminallerinde göze çarpan en büyük özellik yakıt kalitesidir. Bahsi geçen bu tüm ülkelerde yakıtın temizliğine, su ve partiküllerden arınmış olmasına büyük önem verilmektedir. Birçok havalimanı akaryakıt tesisinde jet yakıtı ile ilgili testlerin yapılabileceği laboratuvarlar mevcuttur ve her numune alımından sonra numuneler laboratuvarda da test edilmektedir.
Peki jet yakıtının temiz olmasına bu kadar önem verilmesinin yanında GOST 10227 dünya standartlarını karşılayabilmekte midir? Bu sorunun yanıtında bazı olumsuz hususlar ortaya çıkabilmektedir. Örneğin Rus standartlarına göre kullanılan yakıt filtreleri günümüz standartlarında değildir. Yine belli bölgelerde kullanılan yakıt ikmal araçları interlok, yüksek seviye kesici, acil stop butonu gibi güvenlik ve emniyet ile ilgili ekipmandan yoksundur. Bunun yanı sıra HSSE (sağlık, emniyet, çevre, güvenlik) gerekliliklerini karşılayan prosedürler eksik kalmaktadır. Endüstrinin gelişimi, standartlar, değişen kurallar yeterince takip edilmemekte, kullanılan standart gerektiği gibi güncellenmemektedir.
GOST 10227 standardının eksik kaldığı bir diğer husus da personel eğitimleri ile ilgilidir. Personelin alması gereken eğitimlerle ilgili boşluklar vardır. Personel eğitimleri genellikle akaryakıt tesislerinde görevli teknik personel veya mühendisler tarafından verilmektedir.
Günümüzde Rusya ve BDT ülkelerini tüm dünyada kullanılan standartlar doğrultusuna çekmeye, ortak bir standart kullanılmasına itmeye yönelik görüşmeler, çalışmalar yapılmasına karşın bunun pek de kolay olmayacağı kesindir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder