HEPCV İŞLEVİ VE TESTİ (Hortum Sonu Basınç Kontrol Valfi)
HAZIRLIK:
Yakıt ikmal araçları araç kaplinglerinin test ekipmanına (test ekipmanı) bağlanması ve çıkarılması sürecinde izlenen yol, kaplinglerin uçağa bağlanmasında ve çıkarılmasında izlenen yol ile aynı olmalıdır. Bütün testler operatörler yerde iken yapılmalıdır, platforma çıkılarak test yapılmamalıdır. Operatörün yerde iken, platforma çıkmadan testi gerçekleştiremeyeceği donanımda olan mevcut test ekipmanı 30 Haziran 2013 tarihine kadar modifiye edilmelidir.
Operatör teste başlamadan önce test ekipmanı göstergesinin kalibre edilmiş olduğunu ve çalışıp çalışmadığını kontrol etmelidir.
Tutarlı ve uygun bir test sonucu elde etmek için sistem basıncı üzerinde yapılması gereken kontroller:
· Hava referans basıncı/algısı 100 psi’ya çekilmeli (eğer basınç 100 psi dan az ise maximuma çekilmelidir.
· Yakıt akışı için tek hortum bağlanmalı ve HEPCV block-out aygıtı ile bloke edilmelidir.
· Deadman ile maximum akış sağlanır ve kaydedilir. Test ekipmanı vanası 10-15 saniye içerisinde kapatılır ve 0 akışta basınç kaydedilir.
· Farklı basınç kontrol elemanlarının anlamlı bir teste tabi tutulması için basınç en az 4.8 bar (70 psi) olmalıdır.
Havaalanı hidrant sisteminden ikmali yapılan bir test ekipmanı söz konusu ise, hidrant sistemi/operasyonu kontrol edilmelidir. Yakıt ikmalinin yoğun olduğu periyodlar test ekipmanında düşük basınç meydana getirebilir. Bu durumda basıncı arttırmaya yönelik hidrant pompalarını çalıştırmak için manuel müdahale gerekebilir. Test ekipmanında test süresince akış akışında önemli derecede akış düşüşü olursa test tekrarlanmalıdır. İnlet basıncı düşerse uyarı verecek bir sistem basınç alarmı devreye sokulmalıdır.
Test süresince yeterli miktarda basınç sağlanamaz, sürdürülemez ise basınç kontrol ekipmanı istenen düzeyde test edilemez. (Not: Yakıt ikmal araçları için pompa bypass sisteminin olup olmadığı kontrol edilmelidir. Bu düşük basınca ayarlı üçüncü bir basınç kontrol sistemi olabilir. Düşük basınca yakıt pompasının dizaynı da yol açabilir.)
Test ekipmanı basınç göstergesi, basınç kontrol sistemi testindeki en önemli unsurlardan biridir. Gliserin/silikon/yağ sıvıları ile doldurulmuş, 10-15 cm çapında(4-6 inç) dijital ve burbon göstergeler kullanılmalıdır. Elektronik sayaçları olan araçlarda ayrı bir yakıt akış hızı göstergesine gerek yoktur. Burada önemli olan göstergenin testin belli aşamalarındaki akış hızını gösterecek bir yerde konumlanmış olmasıdır. Bazı ekipman dizaynları test süresince 2 operatörün mevcut olmasını gerektirebilir. Araç teste başlamadan önce iyi durumda olmalı ve bilinen arızaları giderilmiş olmalıdır.
HEPCV TEST PROSEDÜRÜ: (Hortum Sonu Kontrol Valfi)
Hortum sonu kontrol valfini (HEPCV) ikincil kontrol valfinden (ILPCV) ayrı bir şekilde test edebilmek için ikincil kontrol valfi devre dışı bırakılmalıdır. Bu hava referans basıncının maximuma ya da 6.9 bara (100 psi) çekilmesiyle sağlanır. Hava referans basıncı test sırasında düşebilir ve ILPCV’yi (ikincil kontrol valfi) devreye sokabilir, bu HEPCV testini geçersiz kılar. Hava referans basıncı test boyunca takip edilmelidir. Araçtaki tam hava basıncı test boyunca sürdürülmeli ve sistemde hava basıncı ile ilgili herhangi bir sorun testten önce giderilmelidir.
HEPCV testi 4 temelde gerçekleştirilir;
· Dalgalanma kontrolü; Test ekipmanı vanasının akış tam düşmeye başlamasına dek kısmi kapatılmasıyla sağlanacak ufak bir geri basınç oluşunca kontrol edilen 2 saniyede kapatılması. (Burada 2 saniyede kapamayla görülen maksimum basınç kaydedilir.)
NOT: Bir sonraki aşamaya geçmeden test ekipmanı vanası tekrar açılır ve maksimum akış hızı sağlanır.
· Araç göstergesinde maksimum akıştan sıfır akış sağlanana değin test ekipmanı vanasının 30 saniye içinde kapatılması ile elde edilen basınç kontrolü; test ekipmanı göstergesinde görülen maksimum basınç kaydedilir.
· Statik ya da kapama basıncı. (Bu aşamada test ekipmanı vanası tamamen kapatılır ve test ekipmanı de görünen son basınç kaydedilir.)
· Kapanıştan sonra 30 saniye beklenir ve sızıntı, basınç kontrolü yapılır, basınçta olası herhangi bir artış gözlemlenir, son görülen basınç kaydedilir.
NOT:
Ø Test ekipmanı vanasının 2 saniyede kapatılmasıyla oluşabilecek en yüksek basınç değeri 120 psi yı geçmemelidir.
Ø Maksimum akıştan sıfır akış sağlanana değin test ekipmanı vanasının 30 saniyede kapatılmasıyla elde edilecek basınç değeri 50 psi yı geçmemelidir.
Ø Test ekipmanı vanasının tamamen kapatılmasıyla (0 akış hızı) test ekipmanı göstergesinde görülecek son basınç değeri 55 psi yı geçmemelidir.
Ø Test ekipmanı vanasının kapatılması kapanıştan sonra 30 saniye beklenmesiyle görülecek basınç değeri sapması/sünme 5 psi yı geçmemelidir.
Basıncın aniden yükseldiği dalgalanma testi HEPCV’nin üzerinde en büyük etkiyi oluşturacağından ilk önce yapılır. Takip eden testler ise sistemin olumsuz bir etkilenmeye maruz kalmadığını anlamak içindir.
Yavaş kapama testi HEPCV’nin farklı akış seviyeleri karşısında doğru çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için yapılır. HEPCV test ekipmanı vanası kapanışında basıncı düzenli bir şekilde kontrol etmelidir. Herhangi bir olası olmayan basınç dalgalanması anında soruşturulmalıdır. Test ekipmanı vanasını kapatırken dikkat edilmesi gereken göstergenin bu süreç boyunca takip edilmesidir. HEPCV çok düşük basınç seviyeleri haricinde (kapanıştan hemen önce), basıncın 3.5 barı (50 psi) geçmediğini kontrol etmelidir.
Sıfır akışta basınç 3.5 barı (55 psi) geçmemelidir, geçmesi HEPCV yayı veya contasında bir hata olduğu anlamına gelir.
Conta sağlamlığı ya da sünme testi test ekipmanı vanasının 30 saniye üzerinde kapatılmasıyla son basıncın 5 psi üzerinde artıp artmayacağının gözlemlenmesiyle gerçekleştirilir. 5 psi üzerinde bir basınç değeri ünite üzerindeki contaların arızalı olduğunun göstergesidir. Bu contadaki bir kesikten veya hatalı bir piston contasından kaynaklanabilir. Yeni veya bakımdan geçmiş ünitelerde bu testin 2 veya 3 defa tekrarlanması contanın yerine oturmasını sağlar. Eğer gözlemlenen son basınç 30 saniye altına düşerse bu test ekipmanıdeki izolasyon vanasının sızdırma yaptığı ve sistemde sızıntı olduğu anlamına gelir. Basınç düşmesi gözlemlenirse test geçersiz sayılır. Bunun sebebi bulunarak düzeltilmeli ve test tekrarlanmalıdır.
Her aşamada test ekipmanı ve HEPCV’den sızıntı olup olmadığı kontrol edilmelidir, zira sızıntı testi geçersiz kılacaktır. Hortum ucu (nozül) havalandırma noktalarında veya mil bağlantılarında rutubetten daha fazla bir ıslaklık durumu görüldüğünde hortum ucu servise sokulmadan bakıma alınmalıdır.
ÇİFT HEPCV SİSTEMLERİ:
Çift HEPCV ile donanımlı araçlarda her bir HEPCV bir by-pass bağlantısı veya bloke pimi ile deaktive edilerek ayrı olarak teste tabi tutulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder