RUSYA’DA KULLANILAN JET YAKITLARI (TS 1 ve RT)
TS 1 yakıtları Rusya ve bağımsız devletler Topluluğu’nda (BDT)kullanılan jet yakıtı cinsidir. TS 1’in donma noktası -600C, parlama noktası ise +280C’dir. TS 1 Rus GOST 10227 standardına göre üretilmektedir. Bu standartta yer alan testlerin büyük çoğunluğu ASTM test metodları ile eşdeğer olmasına karşın yakıtın yüksek derecelerde yanması ile motor nozüllerinde bıraktığı depozitlerin ölçüldüğü termal stabilite testi ASTM D3241 standardına göre yapılmamaktadır.
GOST standardındaki termal stabilite testi ASTM standardı ile farklılık gösterdiğinden Pratt & Whitney, General Electric (GE), Rolls Royce, International Aero Engines (IAE) ve CFM)gibi motor üreticileri dinamik termal stabilite ölçümünün yapılmadığı TS 1 yakıtı kullanıldığı zaman motorlar için bakım gereklilikleri, numune alım programı ve operasyonel sınırlamaların yer aldığı uygun programlar belirlemişlerdir.
Rusya GOST 10227 termal stabilite testi olan GOST R52954-2008 testini standarda eklemiş olmasına karşın BDT ülkelerinde bu test bir gereklilik olarak GOST 10227 standardında yer almamaktadır. Bu sebeple havayolu firmaları GOST R52954-2008 testinin uygulanıp uygulanmadığını belirlemek için GOST standardını gözden geçirmelidirler.
Uçak yakıt sistemi yönünden TS 1 yakıtının kullanılmasıyla ilgili bir sınırlama yoktur. IATA Technical Fuel Group BDT ülkeleri ile bu ülkelerde kullanılan GOST 10227 standardının en güncel Rus standardına göre olması yönünde çalışmalar yürütmektedir.
Rusya’da sık kullanılan diğer yakıt cinsi RT’dir. RT askeriyede kullanılan bir jet yakıtıdır fakat GOST 10227 spesifikasyonuna göre de üretilmektedir. GOST 10227’de RT yakıtları için uygulanan termal stabilite testi TS 1 için uygulanan testten farklıdır. RT yakıtları için uygulanan GOST 17751-79 termal stabilite testi ASTM D3241 ile benzerlik göstermektedir. Bu sebeple RT jet yakıtı tüm Boeing uçaklarında ve tüm motor tiplerinde kullanılabilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder